Data Innovation Summit 2020

Den femte upplagan av Data Innovation Summit (DIS) blev såklart lite annorlunda mot tidigare. COVID 19 har sett världens möten omvandlade till web och video och även DIS har ställts om till digitalt. Conoa var tillsammans med NetApp sponsor för andra året i rad och Fredrik Nygren höll både presentation och demo kring datahantering i hybrida molnmiljöer.

Vi tar det direkt, det personliga mötet saknas alltid från ett så här stort event, där hela världens experter på att hitta värde i Data är delaktiga. Inget digitalt möte kan ersätta den diskussion och utbyte av kunskap som sker vid personliga möten.

Med det sagt så var årets digitala DIS även bättre på ett par punkter! Den stora fördelen med ett digitalt event är att man inte är låst till en specifik tid och plats med de begränsningar som det innebär. Med förinspelade, 20 minuter långa dragningar hade antalet sessioner ökat och fler internationella talare kunde medverka.

Data Innovation Summit 2020, talarna

Internationella företag och organisationer som FN, NASA, eBay, Netflix, Google, Twitter, Facebook, Volkswagen, Dubai City och många fler bidrog med riktigt intressanta presentationer. Från Sverige fanns det talare från bland annat SEB, Scania, AI Innovation of Sweden, Spotify, H&M och Ericsson, bara för att nämna några. Totalt hundratals sessioner som inte hade varit möjliga att göra på ett tvådagars fysiskt event.

Reflektioner från Data Innovation Summit 2020

Om man ska försöka ge sig på att sammanfatta innehåll och fokus så var det ett par saker som återkom från många av de organisationer som får ses som världsledande inom området.

  1. Bias på datamodeller skapade genom Deep Learning är ett stort problem. All data man använder har inbyggd bias som man aktivt måste jobba med. För att ta ett exempel, Google bildklassificering för ett par år sedan klassificerade vissa mörkhyade människor som gorillor. Anledningen var att man hade för få mörkhyade människor i träningsunderlaget. Detta har såklart fixats nu, vilket leder oss till nästa punkt.
  2. Etik. Google exemplet är även ett etiskt problem. Att datamodeller producerar resultat som gynnar, eller missgynnar, en viss grupp är extremt vanligt. Det ställer stora krav på att aktivt motarbeta detta. Hur och vilken data vi använder är en etisk fråga både i lagligt perspektiv men även gentemot företagspolicy och hur det påverkar vårt samhälle i stort. Här presenterades ett par initiativ och samarbeten som startats upp för att till exempel enas om kommande etiska certifieringar.
  3. Affärsvärde. I år pratade väldigt många om att projekt måste byggas med ett tydligt affärsvärde som mål. Att sätta processer och utbilda personal för att omvandla data till värde är inte bara en teknisk ”lekstuga” längre. Affärsnyttan har tagit en central plats och investeringar baseras på tydliga affärsmål. Flera exempel presenterades där man både skrotat fungerande modeller på grund av uteblivet affärsvärde, och andra som lyckats bygga processer och mallar för att kvantifiera värde vs. investering.


Ett sätt att se årets Data Innovation Summit är att AI som begrepp och teknik tog ett steg åt sidan till förmån för människor.

Mognaden och erfarenheten av teknik, modeller och resultat har fått många organisationer att inse att det viktigaste fortfarande är människor. Utan kunskap kan vi inte effektivt nyttja den data vi har, förstå vad den innehåller och saknar, städa och sortera. Det krävs kunskap för att bygga processer, integrationer och ”industrialisera” en etisk ”datamining” utan bias och med ett tydligt affärsvärde. Många pekade också ut överanvändande av ML/DL på många problem där en mer traditionell analytics lösning fortfarande fungerar minst lika bra.

Om någon fick uppfattning nu att AI är dött så är det inte absolut inte fallet!

AI kommer även i fortsättningen att hitta nya områden att förbättra, på jorden och i rymden som NASA visade med sina projekt kring autonoma rymdfarkoster. Människor är dock fortfarande en central och vital del, och vi har fortfarande långt kvar till en generell AI.

Data Innovation Summit 2020 var återigen mycket väl genomfört och med några nya grepp för att dra nytta av det digitala formatet. Vi ser fram emot 2021 då vi förhoppningsvis kan vara på plats och träffa både kunder och kollegor i branschen.

Dela inlägg

Senaste inläggen